Welk WordPress thema kan ik het beste gebruiken?
Toen ik drie jaar geleden voor de eerste keer WordPress installeerde, voelde ik me snel al overweldigt door alle keuze aan thema’s. Gratis thema’s, betaalde versies, uploaden van thema’s vanuit een derde partij. Om een punthoofd van te krijgen, niet? Dan heb ik al de plugins en addons nog niet genoemd. Daar ga ik een ander blog aan wijden.
Ik heb veel informatie opgezocht over geschikte thema’s, veel uitgeprobeerd en ook weer veel in de prullenbak gegooid. Tegenwoordig maak ik al mijn websites met maar een thema. In deze blog neem ik jullie mee in de verschillende thema’s en leg ik uit waarom ik nu voor dit ene thema heb gekozen en ik er zelfs een hele academy mee heb gebouwd.
Gratis thema
Vanuit WordPress kun je makkelijk een gratis thema installeren via het dashboard – thema – nieuw thema. Als je voor de eerste keer een website gaat maken, zal dit je aanspreken. Dat deed het mij ook de eerste keer. Waarom? Omdat het vooral gratis is en daarmee veilig voelt om te kijken of het iets voor je is. Ik had nog nooit een website gemaakt en werkte toen nog in de zorg. Heel voorzichtig dipte ik mijn teentjes eens in het bad dat WordPress heette en wilde vooral geen risico’s nemen. Daarbij zien de voorbeelden er prachtig uit en voldoen ze aan die eerste wensen.
Wat me gelijk opviel was dat de hoeveelheid thema’s overweldigend is en ik moeilijk een thema kon vinden waarin al mijn wensen zaten. Ik vond de filter opties niet altijd even duidelijk en het werkt ook beperkend. Wie zegt dat ik over een jaar niet een andere header wil, dan ik nu in de filter aangeef?
Als je dan een thema hebt uitgezocht, dan begin je met het vullen van de site. Je krijgt dan inderdaad je eigen content in de vorm van het gekozen thema, mooi. Bij een gratis thema zijn de opties vaak erg beperkt in het aanpassen van kleuren, vormgeving en hoeveelheden. Zo heeft de gratis versie bijvoorbeeld drie boxen, maar heb je er eigenlijk vier nodig om al je diensten te tonen. Het kan zomaar zijn dat de gratis versie je niet de mogelijkheid geeft om dit aan te passen naar vier. Wat doe je dan? Pas je je aanbod aan om zo te passen binnen een thema?
Bij het gratis thema staat ook in de fouter: copyright (naam van thema). Dit kun je niet aanpassen naar je eigen onderneming zonder kennis van CSS. Je site maakt dus reclame voor een andere onderneming.
Voordelen
- Gratis
- Snel een mooi resultaat
- Ideaal om WordPress eigen te maken
Nadelen
- In het thema zit niet alles wat je wilt
- Beperkte aanpassingen mogelijk
- Vermelding van het thema of de makers in footer
- Het thema groeit niet mee met jouw proces
- Veel tijd kwijt met het zoeken van een geschikt thema
Betaald thema - Premium of Pro
Al snel na het proberen van de gratis thema’s ben ik overgestapt naar de premium of pro versies van een thema. In eerste instantie vanuit het aanbod van het WordPress dashboard, maar later ook vanuit andere partijen. Mijn favoriete platforms voor WordPress thema’s zijn Themeforest en Creative Market.
Je kunt hier kwalitatief goede, moderne thema’s aanschaffen tegen een goede prijs (tussen de 45 en 90 euro). Ook hier is de keuze groot en moet je van tevoren al goed weten wat je graag in je site wil terugzien. Vaak komen deze thema’s in combinatie met de pagebuilder WP Bakery en een aantal bijbehorende plugins. Door het gebruik van een dergelijk thema en deze pagebuilder heb je veel vrijheid om je pagina’s naar je eigen wensen in te richten. WP Bakery vraagt wel wat meer ervaring en kennis van het bouwen van websites en het gebruik van CSS. Je bouwt met een dergelijk thema meet wat aandacht een goed functionerende en aantrekkelijke website. je hoeft je geen zorgen te maken over het responsive gedeelte, want dat zit bij de betaalde thema’s goed ingebouwd. Een gratis thema is, in mijn ervaring, vaak minder goed responsive en toont niet op alle devices goed.
Het betaalde thema komt ook met een aantal specifieke elementen waar je het thema ook op uitgezocht hebt. Een aantal van deze elementen verschillen per thema, dus niet alles zit in elk thema. Zo heb ik onze bruiloftssite met een thema gemaakt waarin een speciaal element zat waardoor er een ‘uitnodigingskaart’ op de site stond. Deze kaart zit niet in een ander thema en kon ik alleen qua tekst en kleur aanpassen. Dit thema was dus uitermate geschikt voor mijn bruiloft, maar zou ik niet snel gebruiken voor mijn zakelijke site. Voor al mijn verschillende klanten was ik veel tijd kwijt om steeds een thema te vinden wat bij de vraag van de klant als bij mijn ideeën over de vormgeving paste.
Voordelen
- Goede prijs kwaliteit - verhouding
- Veel keuze uit moderne en aantrekkelijke thema's
- Ruimte om pagina's naar je eigen smaak vorm te geven
- Responsive design
- Groeit langer mee met jouw ondernemersreis
- Vaak zit er een aantal maanden support bij
Nadelen
- Niet voor beginners
- Niet alle elementen zitten in elk thema
- Veel keuze= keuzestress
- Je moet goed weten wat je wilt bij het kiezen van een thema, anders groei je ook al snel uit je thema
- Je moet het thema zelf uploaden
- Als je website voor andere maakt, moet je steeds een passend thema zoeken
Hello - Elementor Pro (pagebuilder thema)
Na mijn reis van gratis thema’s naar betaalde thema’s en het zoeken naar dat ene perfecte thema, kwam ik tot een ontdekking. Voor mij als designer zijn de thema’s te beperkend en mis ik altijd net iets. Toen kwam ik de pagebuilder Elementor tegen. Elementor heeft zijn eigen thema, namelijk: Hallo. Het mooie aan het Hello thema is dat er niks in staat, het is een blank canvas waar je al je ideeën in los kunt. Dit thema gebruik je samen met Elementor Pro en dan gaat een wereld voor je open. Naast een pagebuilder is het ook een themebuilder. Zoals het woord al zegt, je bouwt je eigen thema en wordt aan de hand genomen door Elementor. Je geeft niet alleen de pagina’s zelf vorm, maar ook:
- thema stijl
- de header
- de footer
- de blog pagina (archive)
- de blog (single page)
- 404 pagina
- productpagina (als je shop hebt)
- Pop-ups
- bedankpagina
- en meer…
Om op deze manier je website te ontwerpen vraagt wel om een duidelijke voorbereiding. Deze voorbereiding heb ik in mijn handleiding omschreven en kun je gratis downloaden.
Los van de vormgeving mogelijkheden zitten er ook tal van functionaliteiten in en het mooie is: je hoeft er niet veel voor te kunnen om je site werkend te krijgen. Geen gedoe meer met losse contactformulier plugins en ook je nieuwsbrief is zo gekoppeld aan je lijst op Mailchimp of Activecampaign.
kortom ik ben fan omdat ik al mijn creativiteit erin kwijt kan. Ik realiseer me ook dat met al die vrijheid chaos kan ontstaan als niet designer. Een goede voorbereiding zorgt voor een duidelijk beeld van je wensen en waar je site aan moet voldoen. Als je die structuur aanbrengt is Elementor Hello ideaal om mee te werken.
Voordelen
- Goede prijs kwaliteit - verhouding
- Je bouwt je eigen thema
- Ruimte om pagina's naar je eigen smaak vorm te geven
- Responsive design
- Blijft met jou meegroeien, waardoor je niet steeds een nieuwe site hoeft te (laten) maken
- Besluit je opeens een shop te willen, dan kun je dit gewoon toevoegen.
- What You See Is What You Get. Je bouwt direct aan de voorkant, dus elke wijziging zie je meteen. Niet mooi? dan pas je het meteen aan.
Nadelen
- Vraagt een goede voorbereiding, dus is niet geschikt als je morgen de site klaar wilt hebben.
- Je hebt de Pro (betaalde) versie nodig
- Elk jaar betaal je ongeveer 50 euro (afhankelijk van de dollar stand)
Welk WordPress thema kan ik het beste gebruiken?
Welk thema je het beste voor je WordPress website kunt gebruiken, hangt dus van je eigen situatie en wensen af. Ik hoop je met bovenstaande voor- en nadelen lijsten je op weg te helpen bij die keuze.
Heb je nog vragen? Stuur me dan een berichtje.

Eén reactie
buy cialis online reviews Nathanial LGkZgenGVPAyL 6 20 2022