fbpx

Website trends 2021

Wat is de trend in 2021 op het gebied van webdesign? In onderstaande blog heb ik een aantal DO’s en DONT’S voor je genoteerd, welke ga jij toepassen?

De DO’S:

  1. Toegankelijkheid: Is je site ook goed te bezoeken voor slechtzienden? Kan de tekst voorgelezen worden of de font grootte aangepast? Let ook op de opbouw van je site en je navigatiestructuur. Is dit ook voor een 65+ persoon makkelijk te doorlopen? Nu veel meer groepen mensen door corona op de online (shop)mogelijkheden zijn aangewezen, ligt hier onze taak om de shop ervaring goed te organiseren.

    Tip: Een gestructureerde en rustige opbouw van je website maakt je site toegankelijker voor een groot publiek.

  2. Beeldmateriaal en video wordt nog belangrijker: Je site vullen met stockfoto’s of geen foto’s? De bezoeker zal je niet serieus nemen en afhaken. Je komt als bedrijf niet betrouwbaar over en je mist persoonlijkheid. Goede branding foto’s binnen je huisstijl zijn echt een must te noemen. Daarbij neemt ook de branding video een steeds grotere rol in. Dit zijn video’s waarin je je bedrijf en sfeer kort laat zien. Vaak worden deze in een header geplaatst.

  3. Illustraties / abstracte vormen: Je ziet steeds vaker dat er diepte / 3D effecten gecreƫerd worden door het toepassen van abstracte vormen in de achtergrond. Deze vormen worden strategisch geplaatst en geven een belangrijkheid aan in je ontwerp. Je aandacht wordt namelijk naar een bepaald punt getrokken en daar maak je gebruik van door het plaatsen van een CTA.
    Ook illustraties zie je in 2021 terugkomen. Ze geven persoonlijkheid aan je site, maar trekken ook weer de aandacht naar een bepaald punt. Ze worden ook gebruikt in infographics en procesomschrijvingen.

  4. Storystelling en persoonlijkheid worden steeds belangrijker. Neem je bezoeker mee in je verhaal en laat zien wie je bent en waar je voor staat. Je bezoeker is klaar met de kant-en-klare standaard verhaaltjes en dienstomschrijvingen. Vroeger werd afstand als professioneel gezien, maar anno 2021 zoeken we echt die persoonlijkheid en die gunfactor. Neem je bezoeker mee in je werkwijze, je unieke punten en de reden waarom je doet wat je zo graag doet.

  5. Mobile first design: Je site wordt steeds meer en vaker vanaf een mobieltje bekeken. Zorg dus dat je niet alleen een desktop versie maakt, maar ook een versie voor mobiel (en evt. tablet). de vormgeving en plaatsing van elementen vraagt op mobiel iets anders dan op desktop. laat je je website ontwerpen? Informeer dan of er een aparte versie voor mobiel wordt gemaakt.
Alle kant-en-klare templates zijn voorzien van een versie voor mobiel.

6. Gedetailleerde footer: de footer wordt een belangrijk onderdeel van je website waarin je de bezoeker nog kunt vangen. Dit is de plek voor je social media, je weggever en belangrijke links. Ook mag de footer een opvallend ontwerp krijgen.

7. Lottie animaties: Lottie animaties zijn kleine, korte video’s van animaties die je makkelijk op je site kan plaatsen. Ze kosten bijna geen laadtijd en zijn schaalbaar zonder kwaliteit te verliezen. Een Lottie animatie geeft beweging aan je website en trekt de aandacht van de bezoeker naar een bepaald punt.

De DONT’S

  1. Sliders: ze blijven op de lijst staan van DONT’S, want nog steeds zie ik hele secties gevuld met sliders. Een bezoeker kijkt niet verder dan de eerste of tweede slide. Alle andere informatie die je in die slider hebt gestopt is dus niet zichtbaar. Gevolg: de bezoeker ziet je boodschap niet en je mist hierin een kans.

  2. Stockfoto’s: investeer in goed beeld van jezelf bij een fotograaf. Dit zorgt voor persoonlijkheid, vertrouwen en die onmisbare connectie.

  3. Geen contact- of adresgegevens: als er geen contact- of adresgegevens op de site staan kom je voor de bezoeker onbetrouwbaar over. Daarnaast ben je wettelijk verplicht deze te plaatsen omdat de bezoeker het recht heeft om te weten met wie hij/ of zij zaken doet.

  4. Niet responsive: Een website die niet meeschaalt met het device waarop je kijkt, kan echt niet meer. Je bezoeker kan moeilijk navigeren, de informatie niet vinden en kan denken dat je bedrijf niet eens meer bestaat (want anders had je wel een moderne site).

Tijdens het ontwerpen van je website duiken we je website in. We kijken naar de doelen van je pagina’s, je aanbod en de route van de bezoeker. Zo krijg je niet alleen een website dat er prachtig uitziet, maar ook converteert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Stuur me een bericht

Producten

Gratis gids

Wat succesvolle websites anders doen

Wil je een website die bezoekers omzet in klanten? Neem dan deel aan mijn zevendaagse gids. Zeven dagen lang leer ik je wat succesvolle websites doen om meer conversies te krijgen (en hoe jij dit ook kan doen;)). 

Yes, ik start meteen en schrijf me in

Bedankt voor je bericht.
Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.