fbpx

Wat zet je op je website?

In deze blog leg ik uit hoe je erachter komt wat je nu eigenlijk op je website moet zetten om je website optimaal te benutten.

Een van de meest gestelde vragen tijdens de voorbereidende fase is: Wat zet ik nu eigenlijk op mijn website? Vaak aangevuld met een lijstje zoals: contactgegevens, iets over mijn diensten en iets over mijzelf. Dit lijstje klopt, maar blijft nog heel erg aan de oppervlakte. Ik heb eerder omschreven dat je website meer is dan een online visitekaartje. Je site is een heel belangrijke tool in je onderneming. In deze blog leg ik je uit hoe je erachter komt wat je nu eigenlijk op je website moet zetten om deze zo optimaal mogelijk te benutten.

Om daar achter te komen is het nodig om een stap terug te zetten en naar het totaalplaatje van je onderneming te kijken. In deze laatste fase van 2020 is dit een mooi moment voor het komend jaar. Waarschijnlijk heb je de volgende tips namelijk al toegepast op de inhoud van je bedrijf, maar heb je dit niet doorgetrokken naar je website. Of misschien wel en dan mag je nu rustig achterover zitten lezen (YO GO).

1) Wat zijn je jaardoelen?

De inhoud van je website is pas de laatste stap in een heel proces en daarom neem ik je terug naar het begin van dat proces: het stellen van je jaardoelen!

Dus stel jezelf even de vraag: Wat heb jij volgend jaar rond deze tijd bereikt met je bedrijf? En schrijf drie a vier doelen op. Voor mij is dit bijvoorbeeld:

  • Ik wil xxxxx bedrag in 2021 verdienen binnen de uren die ik nu werk
  • Ik wil meer openheid creëren over het ondernemen met een angststoornis
  • Ik wil 1 personeelslid aannemen voor 20/24 uur per week

2) Zet je doelen om in concrete acties!

Top! je hebt een aantal doelen voor jezelf op papier gezet, maar wat is een droom zonder plan? Precies, helemaal niks waar je gericht mee bezig bent. Je gaat aan elk doel nu concrete acties koppelen. Vraag je af hoe je dit doel gaat bereiken en wat je daarvoor in moet zetten.

Stel je verkoopt spullen in je webshop? Welke artikelen ga je dan promoten/ meer in de spotlight zetten om aan die omzet te komen? Misschien wil je dit jaar 15 keer een bepaald product verkopen en 25 keer een ander product. Als je dat weet, weet je ook dat je deze producten niet moet wegstoppen, maar een mooi plekje op je homepagina moeten krijgen.

Of je bent kapper? Kun je dan van heel veel losse knipbeurten pakketten maken met wassen/ knippen /verven/ haarmasker waardoor je meer inkomsten per klant krijgt -> en je dat inkomensdoel makkelijker kunt halen?

Ik zal je mijn acties even uitschrijven:

Doel: Ik wil xxxxx bedrag in 2021 verdienen binnen de uren die ik nu werk

acties:

  • Een schaalbaar aanbod aanbieden met behulp van de online academy en complete website templates
  • meer totaal pakketten huisstijl/ webdesign verkopen -> minder kleine opdrachten waardoor ik in het jaar minder losse dingen doe.
  • mijn expertise m.b.t elementor verder ontwikkelen en deze expertise via social media laten zien
  • Een werkproces creëren en uitschrijven dat zorgt voor duidelijkheid en snelheid

Ok, we gaan nog een stapje verder

Mooi je plannen voor komend jaar krijgen steeds meer vorm en ik lijk nu langzaam meer op een businesscoach dan een webdesigner. Ik beloof je dat de clou van dit verhaal voor je website zo tevoorschijn komt. Je gaat nu per actie kijken wat je concreet gaat inzetten.

Een schaalbaar aanbod aanbieden met behulp van de online academy en complete website templates

Ik heb nodig:

  • Een online academy
  • Templates
  • Een webshop

en nu komt de stap naar je website: wat heb je nodig en waar ga je het zetten?

De academy en templates vormen een belangrijk onderdeel van mijn bedrijf en jaardoelen. Ze verdienen dus een zichtbare en logische plek op mijn website, denk aan:

  • in het navigatiemenu, niet weggestopt maar direct in het zicht
  • ik wijd er een losse pagina aan
  • als product in mijn webshop
  • mijn bezoeker leest helemaal bovenaan de website meteen: maak nu je succesvolle website. Deze zin linkt direct door naar de productomschrijving
  • In mijn blog template zet ik in de sidebar een afbeelding en link naar het product of academy

Zo werk je elk doel en elke actie uit en maak je de vertaalslag naar je website en pagina’s. Blijf dit bijhouden en bijstellen als je doelen veranderen.

Dus wat zet je nu eigenlijk op je website om je website optimaal te benutten.?

Wat je op je website zet is dus de vertaalslag van je doelen en gekoppelde acties. Het kan helpen bij de voorbereiding van je website om losse a4 tjes neer te leggen voor elke pagina. Op deze pagina schrijf je de werktitel (want misschien verandert deze nog) en vervolgens omschrijf je het doel van de pagina aan de hand van je jaardoelen. Zet dan een CTA (call tot action) neer, waarmee je duidelijk omschrijft wat je bezoeker moet doen aan het eind van de pagina. Denk aan:

  • inschrijven nieuwsbrief
  • instappen acedemy
  • aanvragen offerte
  • lezen van de blog
  • meer info krijgen (en doorlinken naar volgende pagina)
  • etc…..

De rest van de pagina inhoud bouw je vervolgens op aan de hand van dat doel en de CTA waar je naartoe werkt.

Pas dit ook toe voor je blog en social media

Je weet nu waar je je dit jaar op gaat richten om je doelen te halen, maar waarom schrijf je dan blogs die daar niet overgaan? Waarom post je dan berichten die niet in het verlengde van die doelen liggen en dus niet aansluit bij de inhoud van je site?

Voel je waar ik heen wil? Gebruik je jaardoelen ook om de inhoud van je social media en blogs mee vorm te geven. Ik noemde hierboven bijvoorbeeld de webshop die dit jaar minstens 25 keer product x wil verkopen. Laat product x dan ook zien:

  • direct op je homepagina in afbeeldingen met een directe link
  • op de afbeelding in je blog met een directe link
  • schrijf een blog waarin je dit product gebruikt of tips geeft
  • is dat product een mok? dan sta je regelmatig in je feed met die mok
  • kun je rondom de feestdagen iets met dit product?
  • up sells en cross sells met bijvoorbeeld de plugin Shopmagic

Oke, dit werd een grotere blog dan gedacht en nu ben ik benieuwd: ga jij dit jaar aan de slag met het verwerken van je jaardoelen in je website en content? Welke aanpassingen ga je nu al doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Stuur me een bericht

Producten

Gratis gids

Wat succesvolle websites anders doen

Wil je een website die bezoekers omzet in klanten? Neem dan deel aan mijn zevendaagse gids. Zeven dagen lang leer ik je wat succesvolle websites doen om meer conversies te krijgen (en hoe jij dit ook kan doen;)). 

Yes, ik start meteen en schrijf me in

Bedankt voor je bericht.
Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.