Wat zet je op je homepagina?

Je homepagina geeft een eerste indruk, een soort samenvatting, van je onderneming. Je wilt graag dat de bezoeker verder kijkt en klikt op je site, actie onderneemt of je gaat volgen op social media. Wat zet je nu op die homepagina?

De homepagina is nog atijd één van de belangrijkste pagina’s van je site. Bezoekers komen vaak op deze pagina binnen en besluiten binnen een paar seconden of ze willen blijven. Je bezoekers blijven als:

  • Jouw aanbod aansluit bij hun wensen;
  • Ze weten waar ze aan toe zijn;
  • Ze zich aangesproken voelen door je huisstijl en tekst;
  • Ze interesse hebben in je weggever;
  • Nieuwsgierig zijn naar de rest van je aanbod

Wat zet je nu eigenlijk op je homepagina?

Je homepagina geeft een eerste indruk, een soort samenvatting, van je onderneming. Je wilt graag dat de bezoeker verder kijkt en klikt op je site, actie onderneemt of je gaat volgen op social media.

Een goede homepagina helpt je om die bezoeker vast te houden en ohja, Google vindt het ook leuk als bezoekers lang blijven (goed voor je SEO)

Maar hoe maak je nu een goede homepagina?
Eerder heb je al het doel en je aanbod in kaart gebracht, dat komt nu van pas. Je site ga je vormgeven met dit doel in je achterhoofd, wat wil je dat bezoekers doen op je site / pagina? Kies het belangrijkste doel uit, dit kan zijn contact opnemen voor een afspraak, het kopen van een product, het downloaden van je weggever of aanmelden voor je nieuwsbrief. Misschien is het doel om een nieuw product of dienst in de schijnwerper te zetten.

1 ) Boven de vouwlijn (fold)
Boven de vouwlijn is het gedeelte dat je bezoeker als eerste en enige ziet zonder te scrollen. Dit is misschien wel het belangrijkste gedeelte, hier moet je de bezoeker triggeren om te gaan scrollen. Plaats hier de titel en tagline. Dit is de belangrijkste titel en tagline van je pagina, dus stel deze zorgvuldig op. Je ondersteunt deze titel en tagline met een afbeelding die hierbij aansluit. Het liefst kies je hiervoor een eigen foto en geen stockfoto.

2) Wat zet je nu in deze titel en tagline?

In deze titel en tagline geef jij kort en bondig een duidelijk antwoord op de vraag; Welk probleem lost jouw onderneming/ product/ dienst op voor de bezoeker en op welke manier? Welk positief effect heeft het op de bezoeker nadat deze met jou in zee is gegaan, enkele voorbeelden:

  • Nooit meer last van acné door deze snelle, effectieve methode waarmee we de onderliggende poriën reinigen en jij weer kunt stralen.
  • Weer met vertrouwen en energie aan het werk met behulp van de burnout-coach.
  • Wil je meer klanten halen uit je social media? Verzamel met deze 5 stappen de juiste volgers en maak ze een klant van je.

3) Plaats een duidelijke call-to-action

Bij deze tagline zet je een duidelijke call- to- action met een button. Wil je dat ze je e-book downloaden of een afspraak maken? Geef dan ook een duidelijke, korte instructie om dit te doen, bijvoorbeeld: mail mij, download het e-book of maak een afspraak. Laat je bezoeker niet twijfelen over de mogelijkheden, maar stuur ze in de juiste richting. Welke richting dat is? Dat heb je al bepaald toen je het doel omschreef.

4) Stel jezelf voor:

Schrijf kort een stukje over jezel en stel jezelf voor. Mensen willen met mensen samenwerken, niet met producten. Ze kiezen vaak op basis van het gevoel of indruk dat ze hebben van jou. Hou dit stuk op je homepagina kort en zet er een button onder die doorlinkt naar de -over mij- pagina, waar je uitgebreider vertelt.

5) Testimonials

Zet op je homepagina en eventueel bij een dienst een aantal testimonials van klanten. Vraag klanten om een testimonial waarin ze aangeven welke positieve bijdrage jij of jouw dienst had. Wat had je klant eerst niet, maar na het werken met jou wel. Welke sterke punten van jou zorgden hiervoor?

6) Weggever

De kans is groot dat mensen niet meteen iets bij je kopen, maar wel meer willen weten. Door het aanbieden van een weggever, bijvoorbeeld een e-book of podcast, kunnen mensen gratis kennismaken met je expertise. Daarbij kun je op deze manier ook een mailinglijst opbouwen en mensen via de mail benaderen met tips en tricks. een weggever kan ook in de vorm van een gratis adviesgesprek of brainstormsessie.

7) Blog

Laat op je homepagina je laatste blogberichten terugkomen. Mensen krijgen zo de kans om door te klikken naar een tip dat ze interessant vinden en je vergroot hiermee je expert status. Zet niet alle blogs op je homepagina, maar een stuk of 4./ 5.

8) Omschrijf waarom mensen met jou moeten werken.

Je hebt op je homepagina al verteld wat je doet en aanbiedt, maar wat maakt werken met jou nu zo bijzonder? Wat maakt jouw bedrijf nu uniek? Je bezoekers willen dit graag weten. Dit hoeft helemaal niet uitgebreid, kort en bondig is juist goed. Zelf heb ik een lijstje met icoontjes van zes punten op mijn site gezet.

9) Buttons & navigatie

Zorg dat je bezoeker zonder nadenken door kan klikken naar alle onderdelen. Heb je een stukje over jezelf geschreven? Zet er een button onder die linkt naar de -over mij- pagina. Omschrijf je kort een dienst? Link dan met een button naar die pagina, waar ze verder kunnen lezen. Zorg dat mensen heel snel en makkelijk bij je contactpagina komen door het plaatsen van buttons met een duidelijke opdracht: neem contact op met mij / mail mij / meer informatie / maak een afspraak.

10) Portfolio

Zien is geloven! Naast testimonials is het goed om een portfolio op je homepagina te plaatsen als dit bij jouw onderneming past. Je plaatst niet alles, maar licht een aantal projecten waar je trots op bent uit. Daaronder zet je een button met een link naar de rest van je portfolio.

11) Rond aan de onderkant (voor de footer) af met een call-to-action

Laat je bezoeker niet in verwarring achter, maar geef weer een duidelijke boodschap mee onder aan de homepagina. Zorg dat je in contact komt met je potentiële klant door hem uit te nodigen voor een gratis gesprek of het ontvangen van tips.

Welke volgorde houd je aan op je homepagina?

De volgorde

Niet elk onderdeel past bij jouw onderneming, als fotograaf heb je eerder behoefte aan een portfolio op je website dan als coach. Als coach kun je misschien beter testimonials / referenties plaatsen. Plaats in orde van belangrijkheid de items op je homepagina beginnende met de pakkende titel, tagline en call-to action, wat is daarna het belangrijkste dat je bezoeker ziet en wat daarna? Sluit weer af met een call-to-action om in contact te komen.

Rust en structuur

Zorg voor rust op je homepagina door deze niet vol te zetten met al je teksten, maar introduceer items om vervolgens door te laten klikken naar een nieuwe pagina over specifieke items. Op die pagina’s ga je per onderwerp de diepte in.

Kaderen

Zorg voor een duidelijke overgang van het ene deel naar het andere door het gebruik van witruimte, scheidingslijnen of het plaatsen van een foto over de hele breedte van de site. Onder de scheidingslijn of foto begint een nieuw deel van je pagina. Dit kun je ook afkaderen door een item een achtergrond kleur te geven en de volgende niet, of een andere kleur.

Extra tip

Zoek 5 websites van concollega’s en bekijk de homepagina. Wat werkt wel en wat niet? Wat spreekt je aan of is hartstikke irritant? Gebruik dit in je voordeel! Skip de irritante dingen op je eigen site en pas de goede dingen toe. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden.

Houdt het simpel en overzichtelijk voor je bezoeker. Gebruik je witruimte goed om zo rust te creëren.

Share:

Meer tips

Hoe kies je een goede webdesigner?

Het is niet altijd makkelijk om in de jungle van webdesigners een te kiezen die bij jou past. Het afgelopen jaar heb ik rondgekeken en me soms verbaasd over het aanbod. Dit heeft mij geïnspireerd om deze blog te schrijven waarmee ik jou tips geven om een goede keuze te maken.

Lees meer »

Stuur me een bericht

Bedankt voor je bericht.
Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.