Wat zegt Google over jou?

Hoe pas je de tekst bij de zoekopdrachten in google van je onderneming aan?

En ben je daar blij mee?

Je bent naar de KVK gegaan en heb je ingeschreven. Je werkplek is ingericht en je website staat online. Je hebt veel werk besteed (of laten besteden) aan een site dat helemaal bij jou past. Het klopt tot in detail en voelt als een tweede jas, maar…..wat zegt Google over jou? En nog belangrijker: wordt je daar blij van?

Nu hoor ik je denken: Huh? Wat zegt Google dan en hoe kom ik daar achter? Dat is easy! Ga naar google en vul de naam van je bedrijf in of een zoekopdracht dat een potentiële klant zou invullen. Als je op enter duwt en je bedrijf verschijnt op de eerste pagina, dan mag je jezelf feliciteren. Je bent in ieder geval al te vinden, maar….wat staat er dan over jou en je bedrijf?

Dit is het eerste wat potentiële nieuwe klanten van jouw bedrijf te zien krijgen als ze op zoek zijn naar een dienst. Zorg dat je ook daar de beste indruk achterlaat en mensen overtuigt dat jij ze kunt helpen.  Zorg dus dat onder jouw naam een pakkend verhaal staat dat de aandacht trekt en de kern van je onderneming in die 3 zinnen raakt. Een potentiële klant weet meteen waar hij / zij aan toe is en kan tussen alle anderen een goede keuze maken (voor jou dus😉). Het is ook prima als er alleen een samenvatting staat van je diensten, het liefst wel in goed lopende zinnen en niet in steekwoorden.

Wat wil je niet dat er staat?

Je wilt niet dat de tekst onder jouw bedrijfsnaam de reclame is voor een ander platform, host of service. Je wilt niet dat er staat dat jouw site mede mogelijk is gemaakt door x thema van WordPress en de contactgegevens van deze makers. Je wilt niet dat er een samenvatting staat die google zelf bij elkaar heeft gezocht. Vaak is dit de inleiding van je pagina en zelden de kern. Mensen hebben dan geen idee wat je daadwerkelijk aanbiedt en kiezen dan de eerst volgende in de lijst waar ze wel meteen een antwoord krijgen op hun zoekopdracht.

Maar hoe doe je dit dan?

Kun je zelf een tekst maken die zichtbaar is bij zoekopdrachten? Jazeker! Ik doe dit in WordPress met de plugin Yoast. Met Yoast zorg ik dat de SEO van de site in orde is en kan ik die stukjes tekst per pagina aanpassen. Je download en activeert deze plugin gewoon via je WordPress dashboard.

Als je een pagina, bericht, portfolio item, gallerij item etc aanmaakt, dan kun je onderaan de pagina een aantal dingen aanpassen. Hier vind je ook de snippetvoorvertoning. Je kunt hier precies zien wat klanten zien bij een zoekopdracht. Klik op “snippet bewerken” en ga naar meta-omschrijving. Hier pas je de tekst aan totdat je tevreden bent met wat Google over jou gaat zeggen. You’re in control!

Waar moet je op letten bij het maken van deze tekst:

  • Gebruik relevante zoekwoorden. Kruip in de huid van een potentiële bezoeker en vraag je af hoe hij / of zij een zoekopdracht zou formuleren. Verwerk deze woorden in je tekst;
  • Pakkend en krachtig absoluut! Maar ga niet ‘out of the box’ met je tekst. Een tekst met zelfverzonnen woorden en afkortingen werkt niet. Bezoekers zullen nooit zoeken op deze woorden en als ze je vinden, zul je een te klein publiek aanspreken. De meerderheid zal moeite hebben met het begrepen van de boodschap en klikt door naar de volgende in de lijst;
  • Vermeld de omgeving waarin je werkzaam bent. Bezoekers zijn vaak op zoek naar diensten in de eigen omgeving of zo dicht mogelijk in de buurt.

Share:

Meer tips

Hoe kies je een goede webdesigner?

Het is niet altijd makkelijk om in de jungle van webdesigners een te kiezen die bij jou past. Het afgelopen jaar heb ik rondgekeken en me soms verbaasd over het aanbod. Dit heeft mij geïnspireerd om deze blog te schrijven waarmee ik jou tips geven om een goede keuze te maken.

Lees meer »

Stuur me een bericht

Bedankt voor je bericht.
Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.