fbpx

7 tips om meer klanten te krijgen

Na weken aan voorbereidingen, het controleren van teksten en afbeeldingen, is het zover: je site is online! Het moment waar je zo naar hebt uitgekeken, want nu gaat het echte werk beginnen. Tenminste, dat dacht je. De aanmeldingen en klanten blijven uit en het voelt alsof niemand weet dat je überhaupt bestaat. Je weet niet goed wat je hieraan kunt veranderen en zit met je handen in het haar.

Herken je jezelf in de volgende punten?

  • Je bent hartstikke goed in je werk en haalt hier veel energie uit. Je maakt je echter zorgen over het aantrekken van klanten en dit kost je veel energie;
  • Je wilt deze passie graag overbrengen op je klanten, maar weet niet goed hoe je ze moet bereiken;
  • Je hebt het gevoel dat je maar wat aan het doen bent en hebt geen zicht op wat werkt en voor resultaat gaat zorgen;
  • Je wilt graag een bloeiend en winstgevend bedrijf;
  • Je wilt gezien worden als de expert in je vakgebied die je bent;
  • Je website staat sinds lancering stil, er gebeurt niks mee;
  • Je wilt graag ook zo’n gratis weggever op je site, maar weet niet hoe je dit kan toevoegen;

A dream doesn’t work unless you do!

Neem de regie terug over je website en zorg voor een website dat constant in beweging is met de volgende 7 tips.

Een website en zijn content hoort mee te bewegen met je bedrijf. Het is geen statisch geheel waar je na lancering nooit meer naar om hoeft te kijken. Een website is het instrument waar je bezoekers op verschillende manieren mee kunt aantrekken en vasthouden. Het is niet alleen een plek waar mensen je contactgevens opzoeken en dan zelf bellen als ze meer willen weten. Hier moet je zelf actief in zijn en je site kan daarbij helpen. Een goede website is een site dat voor jou werk uit handen neemt, zelfs als je vrij bent.

Je site is meer dan een veredeld visitekaartje, het is een instrument om klanten mee aan te trekken.

Tip 1: zoekmachine optimalisatie en zoekwoorden

Deze tip pas je toe als je je site nog aan het maken bent, maar ook bij elk volgend blogbericht , nieuwe pagina, afbeelding, testimonial etc:

  • Onderzoek voor elke pagina welke zoeklwoorden belangrijk zijn. Waar gaat je website bezoeker op zoeken? Waar wil je op gevonden worden? Denk vanuit het zoekgedrag van de bezoeker en vul je tekst, meta-omschrijving en focus trefwoord voor elke blog, pagina, testimonial etc in vanuit met zoek woorden;
  • Gebruik absoluut de plugin Yoast om je seo in te vullen en vindbaar te zijn in Google. Yoast analyseert de pagina voor je en geeft je handvatten om deze pagina te optimaliseren.
  • Voorzie je afbeeldingen en graphics van titels, omschrijvingen en ALT-Tags. hoe? lees het hier

Tip 2: Gebruik social media

Maak gebruik van de mogelijkheden die social media je biedt. Dit kan op verschillende manieren en via verschillende kanalen. Kies het kanaal dat bij jou en je doelgroep past. Weet je niet wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt? Bepaal dan eerst je doelgroep hier:

  • facebook: In facebook kun je heel gericht advertenties maken en je doelgroep bepalen, zodat je advertentie alleen getoond wordt aan mensen die waarschijnlijk ook geïnterresseerd zijn in je dienst. Op deze manier verspil je geen advertentie aan mensen die nooit bij jou zullen kopen. Stel vervolgens ook je facebook-pixel in op je site (lees hier hoe). De pixel ziet wie op jouw site is geweest. Misschien twijfelt deze persoon nog om met jou te werken. De pixel zorgt er voor dat deze bezoeker ook weer een advertentie van jou op facebook ziet langskomen. Facebook herkent dus mensen die op je site zijn geweest en speelt hier op in.
  • Instagram: zet met een plugin je instagram-feed op je site (ik heb deze in de footer geplaatst). Mensen vinden het leuk om te zien waar iemand mee bezig is en om leuke tips te krijgen. De kans is groot dat ze even doorklikken en je instagram gaan volgen. In je instagram zet je een linkje naar je website, maar niet zomaar naar je homepagina. Je maakt een aparte pagina die niet met je menu is verbonden. Op deze pagina zit je linkjes naar recente blogberichten, je portfolio, je cursussen of naar je contactpagina. Het is een overzichtelijke pagina met de hoogtepunten van je site en aanbod. Zet hier ook je gratis weggever in! (hierover zo meer). Gebruik GÉÉN Linktree of andere app om dit te maken. Het voordeel van het maken van een aparte pagina op je site is dat je mensen vanuit instagram naar je eigen site leidt en niet naar een app van een ander bedrijf.
  • Pinterest: Mensen zoeken massaal op pinterest naar onderwerpen waar ze meer over willen weten. Je kunt je blogs, tips en weggevers ook op een pinterest bord plaatsen met de link naar je site erin. Zorg wel voor een mooie afbeelding of plaatje met een pakkende titel. Zorg dat het aantrekkelijk uitziet door in Canva een mooie graphic te maken in het juiste formaat. Door je blogs en tips ook in pinterest te plaatsen, zorg je voor veel verkeer naar je site. Daar zien ze dan de producten en diensten die je aanbiedt. Hoppa!
  • Linkedin: Zet je blog en tips ook door op linkedin. Linkedin is een meer zakelijk platform en is daarom meer geschikt voor blogs en tips en minder voor grappige dingen, polls of random afbeeldingen.

Tip 3: Gratis tips & content

Geef je bezoeker veel (ja echt!) gratis tips en content. Tips waar je bezoeker ook echt mee aan de slag kan. Dit kan via een blog, een vlog of podcast, een gratis weggever of via je social media. Probeer consequent, wekelijks, gratis content te delen. Leef je in je ideale bezoeker en bedenk tegen welke problemen zij aanlopen. Probeer tips en advies te geven die een oplossingen bieden voor één van deze problemen en waar ze meteen mee aan de slag kunnen.

Gratis waardevolle tips & content zorgen ervoor dat je bezoeker jou als expert in je vakgebied kan zien en vertrouwen krijgt in jou en je dienst.

Tip 4: Bloggen

Als je echt wil zorgen voor meer bezoekers op je site, ga dan bloggen! Bloggen zorgt voor een hogere positie in google. Je kunt gratis steeds nieuw advies en tips geven aan je bezoekers. Bloggen zorgt ervoor dat er steeds nieuwe informatie te vinden is op je site voor je bezoeker. Het maken van flyers, brochures en advertenties kost vaak veel geld, bloggen kost jezelf alleen tijd. Deze tijd kun je zelf inplannen en je bereik is veel groter. Zo kun je een batch-week houden waarin je een aantal blogs schrijft en vervolgens wekelijks inplant. Of je plant 1x in de week een moment waarop je een blog schrijft en online zet. Gebruik daarvoor de gratis ‘wekelijkse website planner’ onderaan deze blog.

Tip 5: Een super weggever

Maak een geweldige weggever die je je bezoeker kunt geven. Zet deze weggever vol tips en handige trucjes. Hoe beter je weggever is, hoe sneller je meer klanten gaat aantrekken. Je weggever is de eerste kennismaking met jou en je bedrijf. Vaak zijn klanten niet direct op zoek naar de dienst die je levert, maar zoeken ze wel een oplosing voor het probleem dat ze hebben. De intentie van de klant is om dit zelf uit te zoeken en ze gaan op zoek naar tips om dit voor elkaar te krijgen. Door de tips die jij geeft zal de klant gaan merken dat er meer mogelijkheden zijn voor hun probleem. De klant gaat ervaren dat ze meer waarde hechten aan een lange termijn oplossing en krijgt veel meer zicht op de verschillende waardevolle mogelijkheden.

Met die weggever verzamel je emailadressen op je lijst. Je kunt je bezoeker dan via email gaan benaderen met meer tips en aanbiedingen.

Je kunt via een opt-in formulier op je site deze emaildressen verzamelen in een nieuwsbriefprogramma zoals Mailchimp of Active Campaign. Een opt-in formulier is een formulier waar de klant zijn naam en emailadres achterlaat in ruil voor deze super weggever. Je vraagt ze toestemming te geven om ze vervolgens te benaderen met meer tips en aanbiedingen.

Vanuit Mailchimp of Active Campaign kun je al deze nieuwsbrieven vormgeven en automatiseren.

Het voordeel hiervan is dat je een lijst hebt met mensen die al geïnterresseerd zijn in je dienst. Bij een advertentie weet je nooit zeker of de advertentie mensen bereikt die geïnteresseerd zijn en hoeveel mensen dit zijn. Berichten op social media worden ook maar aan 6% van je volgers getoond, dus je boodschap wordt nooit door iedereen gezien, dat is wel het geval als je doelgericht vanuit je maillijst nieuwsbrieven kunt sturen.

Bereik snel meer klanten met een super weggever en bouw een lijst met emailadressen op. Doe aan ‘list-building’.

Tip 6: Google analytics

Installeer gratis Google analytics op je site en hou bij hoe je site presteert.

Je krijgt zicht op alle statistieken en kunthierop snel aanpassingen maken, waardoor je site beter gaat presteren. In google analytics zie je op welke zoekwoorden bezoekers zoeken, welke pagina’s goed presteren en welke minder. Je ziet of mensen lang op je site blijven (wat weer goed is voor je plaatsing) of binnen 10 seconden de site weer verlaten. Zie je dat een pagina niet goed presteert, dan pas je een verandering toe en je ziet meteen of die pagina dan beter presteert. Zo kun je je website steeds beter aanpassen aan je doelgroep.

Tip 7: kom in contact met je bezoeker

Het is belangrijk om in contact te komen met je bezoeker.

Mensen zijn niet snel geneigd om zomaar een high-end product bij je af te nemen. Dit doen ze pas als ze iemand kennen en vertrouwen hebben in deze persoon. Investeer in gratis adviesgesprekken of geef bijvoorbeeld skype-sessies weg waarin je dieper ingaat op een vraagstuk van je bezoeker. Omschrijf op je site duidelijk dat je bezoeker gebruik kan maken van een gratis adviesgesprek en wat het doel hiervan is. Laat je bezoeker op de site al weten dat hij / zij aan het eind van het adviesgesprek of sessie in ieder geval naar huis gaat met veel waardevolle tips en een plan- van- aanpak zonder enige verplichting daarna.

Dream it | Design it

Plan je website werkzaamheden wekelijks in!

Om te zorgen dat je site in beweging blijft en klanten aantrekt, zul je aan de slag moeten met je site en content. Je website (en social media) worden zo een instrument waarmee je klanten gaat aantrekken en jij hebt tijd over om te doen waar je zo gelukkig van wordt.

Besteed elke week een dagdeel aan werkzaamheden aan of voor je website. Gebruik de handige weekplanner om doelen te stellen voor je site en te bepalen welke content je gaat maken en wat ja daar nog voor nodig hebt.

Add Comment