Om je site te optimaliseren en zo hoog mogelijk in Google te komen pas je zoekmachine optimalisatie toe. Je gebruikt sleutelwoorden in je tekst en meta-omschrijving zodat bezoekers je gaan vinden. Je probeert ook doormiddel van pakkende, waardevolle content je bezoeker zo lang mogelijk op je site te houden. Google kijkt bij het indexeren van je site ook naar de relevantie van je afbeeldingen.
Aangezien google de afbeelding zelf niet kan zien of beoordelen, moet je het hierbij hebben van de omschrijvingen / tekst. Het toepassen van ALT-tags is dan ook een belangrijk onderdeel van je zoekmachine optimalisatie.
Je stelt een ALT-Tag ook in voor mensen met een visuele handicap die de teksten voor laten lezen door een programma. Deze mensen krijgen dan ook een goed idee van de inhoud van je pagina en kunnen op basis daarvan besluiten een dienst bij je af te nemen / product te kopen.
Het kan ook voorkomen dat een afbeelding bij je bezoeker niet laad, ondanks veelvuldig testen. Dan is het prettig als daar een juiste tekst staat over de afbeelding, zodat zo min mogelijk informatie of samenhang verloren gaat op je pagina.
Hoe doe je dit?
- Zorg voor een nette titel van je foto. Dus niet ‘img-1’ of ‘afb_2322019’, maar omschrijf met sleutelwoorden al waar de foto over gaat, bv: ‘groepsessie mindfullness’ of ‘workshop sjaal breien’.
- Gebruik de ALT-tag (alternatieve tekst) om een indruk te geven van de foto en een koppeling te maken naar je dienst, probleem van je doelgroep en de oplossing die je hebt. Hou hierbij altijd je bezoeker in je achterhoofd, wat zoekt hij? Voor welk probleem wil hij graag een oplossing? bv: “meer balans tussen werk en privé door mindfullness” of “leer deze trendy sjaal breien tijdens een gezellige workshop”.
- Vul ook een omschrijving in bij ‘attribuut afbeeldingstitel’ bij de geavanceerde instellingen. Als iemand met de muis over de afbeelding gaat dan verschijnt deze tekst. Je hebt daar liever een passende verwijzing staan dan ‘img-74569’, niet?
Zorg met een ALT- Tag dat de foto dezelfde functie blijft houden ook als de foto wegvalt: je bezoeker van waardevolle informatie voorzien.
Waar doe ik dit?
Als je een afbeelding upload in WordPress dan zie je aan je rechterkant een vak met een aantal opties om in te vullen. Hier vul je vervolgens de titel, ALT-tekst en beschrijving in. Deze omschrijvingen zijn niet zichtbaar op je site. Als je een onderschrift invult, dan is deze wel zichtbaar op je site onder desbetreffende foto. Dit kun je doen als je bijvoorbeeld credits wil geven aan de fotograaf, een grafiek wil verduidelijken of structuur wil aanbrengen voor de bezoeker.