Inhoudsopgave
Wat is een huisstijl eigenlijk?
Elke ondernemer die zichzelf serieus neemt, zal vroeg of laat zijn eigen unieke huisstijl (laten) ontwikkelen. Je wilt namelijk opvallen tussen al je (con)collega’s en je ideale klant aantrekken. Om die klant aan te trekken, moet het voor hem glashelder zijn wie je bent en waar je voor staat. In een oogopslag moet je huisstijl het verhaal van je onderneming vertellen en dat is niet zomaar iets.
Je huisstijl is meer dan alleen een logo en kleurkeuze. Een goede huisstijl omvat namelijk drie elementen: communicatie, vormgeving en gedrag.
Vaak wordt vooral aan de grafische elementen gedacht bij een huisstijl, maar gedrag is een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit. Zaken zoals service, nazorg en klantbeleving blijken uit onderzoek 90% van je merkidentiteit te creëren. Tips voor het creëren van die geweldige klantbeleving vind je hier.
In deze blog laat ik je zien hoe je zelf die unieke huisstijl maakt, but first things first…
Basiselementen van je huisstijl
Een huisstijl bestaat onder andere uit de volgende basiselementen:
- Een logo
- Een favicon voor je website
- Kleurenpalet
- Typografie (twee vaste lettertypes die ook terugkomen in je logo)
- Vormelementen (denk aan grafische elementen, bepaalde vormen of vaste stramienen voor de opmaak van je drukwerk)
- Beeld (fotografie – en illustratiestijl)
- Tekstidentiteit (je toon – en woordgebruik)
Kan ik de huisstijl van die andere ondernemer overnemen?
Los van het feit dat je met auteursrechten te maken krijgt en het niet echt netjes is, is het antwoord daarop: nee natuurlijk niet.
Misschien moet je een beetje lachen om deze vraag, maar wees eens eerlijk? Hoe vaak heb jij niet naar iemands huisstijl of website gekeken en gedacht: doe mij die maar? Helemaal niks mis mee hoor en gebruik die informatie voor je eigen moodboard en huisstijl. Laat je inspireren en geef het daarna je eigen stijl mee.
De voordelen van een unieke huisstijl zijn:
- Herkenbaarheid als merk
- Je straalt vertrouwen en professionaliteit uit
- Je spreekt direct de juiste doelgroep aan
- Hogere conversie / verkopen door de juiste uitstraling
- Mensen weten ook wanneer ze niet bij jou moeten aankloppen (dit spaart jou tijd en energie)
- Een huisstijl waar jij trots op bent zorgt voor vertrouwen in jezelf als ondernemer
In gesprek met klanten gebruik ik graag de huisstijl en website van TopVintage als voorbeeld en dat zal ik in deze blog ook doen.
Waarom ik TopVintage als voorbeeld gebruik
Los van het feit dat ik al jaren fan ben van de vintagekleding zoals de A lijn jurken, pumps, petticoats en badpakken ben ik ongelooflijk fan van de huisstijl en trots op deze Limburgse ondernemer. De manier waarop de huisstijl wordt doorgevoerd in alles wat ze doen is een voorbeeld voor andere ondernemers.
Veel (startende) ondernemers zien het belang van een unieke huisstijl, maar hebben het gevoel dat ze het wiel zelf uit moeten vinden. Het gevolg is vaak dat de basis, de fundering, niet goed wordt gelegd. Dit zie ik vooral terug in de opbouw van de website, waar die basis vooral heel belangrijk is voor de gebruiksvriendelijkheid. Vaak ontstaat dan het spanningsveld tussen uniek willen zijn versus die solide basis. Op die momenten haal ik de huisstijl en website van TopVintage tevoorschijn. De klant ziet dan al heel snel dat een unieke huisstijl de vaste (vaak saaie) stramienen van een website kan versterken en samen zorgen voor meer conversie.
Wat namelijk heel duidelijk naar voren komt is:
- Er is gekozen voor een heel specifieke doelgroep;
- Dit zie je aan het kleurgebruik, grafische elementen en woordkeuze;
- De huisstijl is consequent doorgevoerd;
- De opbouw van de website is eigenlijk een standaard opbouw, waarvan de werking (goede conversie) is bewezen. Door het effectief doorvoeren van die huisstijl, ervaar jij als bezoeker een unieke website die je aanspreekt (of niet als je niet tot de doelgroep behoort, en dat is ook oké)
- Ook de nazorg, communicatie en gedrag is in lijn van de totale huisstijl en past bij de gekozen doelgroep;
Maak je eigen huisstijl met deze zes stappen
Nu misschien wel het belangrijkste! Hoe maak je nu zelf zo’n killer huisstijl? Hier zijn de zes tips:
- Wie ben jij? Bepaal je doelgroep, doel en kernwaarden. Waar sta jij voor en wat moet jouw onderneming uitstralen. Jong en dynamisch vraagt iets anders dan bijvoorbeeld mannelijk en zakelijk.
- Kies je kleurenpalet. Voor je website gebruik je je kleurenpalet iets anders dan voor je logo. Begin met het kiezen van een basiskleur, dit is de belangrijkste kleur en deze komt ook terug in je logo. Voeg vervolgens een bijpassende tweede kleur toe. Je gaat hiervoor naar color.adobe.com en vult in het middelste vakje de hexcode in van je eerste kleur en kies voor de optie 'complementair'. Het uiterst rechtse vakje is je tweede kleur die past bij de eerste. Maak nu van beide kleuren een lichte en een donkere versie voor achtergronden op je website of in je flyer. Voeg vervolgens een neutrale tint toe die past bij je kleurenpalet, bijvoorbeeld lichtgrijs of lichtbeige. Als laatste kies je een zwarttint voor je teksten.
- Kies je lettertypes. Kijk weer goed naar je doelgroep en kies een lettertype voor je titels en accenten. Kies een ander, duidelijk leesbaar, letterype voor je teksten.
- Grafische elementen bepalen en maken. Welke elementen komen terug in je uitingen? Dit kunnen vormen zijn zoals cirkels en hexagons, maar ook bloemen of bepaalde illustraties. Deze grafische elementen komen terug op je website, maar ook in je flyer/ brochure en social media.
- Zorg voor een eigen beeldbank. Eigen professionele foto's zorgen voor de meeste conversie. Laat door een fotograaf een beeldbank maken in steeds dezelfde stijl en kleur. Pas je kleding aan bij de kleuren van je huisstijl. Wil je je beeldbank aanvullen met stockfoto's? Kies dan ook foto's die passen bij je huisstijl en aansluiten bij je eigen foto's. Let op: je mag niet zomaar elke foto gebruiken die je op internet vindt. Fijne websites voor stockfoto's zijn unsplash.com en pixabay.com.
- Tone of voice. Dit is de manier waarop jij als ondernemer communiceert met je bezoekers en klanten. Welke woorden gebruik je? Gebruik je u of je? Is de toon normaal of juist speels? Komen er vaste woorden terug omdat deze bijvoorbeeld in je logo en tagline zijn verwerkt? Weet je waar je bezoeker op reageert en gebruik je positief geformuleerde zinnen? Kijk maar eens naar de Tone of Voice van topVintage. De site, verpakkingen, retourbeleid en mailtjes hebben allemaal dezelfde toon.
Wil je aan de slag met al deze elementen? Houd dan de site en socials van Brandtastic in de gaten. Eind dit jaar organiseren we Brandtstic workshops waarin we je hele branding op de kaart zetten.
Hoe zet je je huisstijl in voor een geweldige klantbeleving?
Aan het begin van deze blog heb ik het al een keer genoemd: je huisstijl bestaat niet alleen uit elementen maar ook uit gedrag en communicatie. Als de kleuren en lettertypes zijn gekozen, moet je deze aan de wereld tonen en je merk consequent uitdragen. Hoe je dit doet? TopVintage is voor mij een groot voorbeeld hierin en ik zet wat tips op een rijtje:

- Het creëren van je huisstijl is een proces dat steeds gefinetuned wordt. Als je basis staat, wijk hier dan ook niet vanaf. Wees consequent in het gebruik van je huisstijl in al je uitingen. Denk aan verpakkingsmateriaal zoals de verzenddoos van topVintage, maar ook aan je social media. Gebruik steeds dezelfde kleuren, grafische vormen en lettertypes
- Je hebt voor een bepaalde doelgroep gekozen en blijf daar trouw aan. Alle uitingen van topVintage zijn duidelijk gericht op vrouwen en moeten bijdragen aan een fijne ervaring. Het openmaken van de mooi vormgegeven doos, het vloeipapier in dezelfde kleur als het logo en het presentje zorgen voor die fijne shopervaring, een feestje. Dit bereik je alleen als je echt durft te kiezen voor je eigen doelgroep en je de diepte in kunt.
- Geef altijd meer waarde. Bij topVintage zat nu een te gekke waaier bij mijn bestelling (zie foto), maar denk ook aan extra tips die je mee kunt geven. Je klant waardeert het als er aan het eind van een traject of opdracht nog iets wordt meegegeven. Doe dit in je huisstijl en vanuit je kernwaarden. Is een van je kernwaarden milieubewust, dan is het logisch om iets met plantjes te doen en biologisch afbreekbare verpakkingen.
- Verstuur je al automatische mailtjes om nog eens in te checken bij je klanten. Even informeren hoe het met ze gaat en of je nog iets voor ze kunt betekenen? Of maak je gebruik van een nieuwsbrief? Gebruik dan ook steeds je huisstijl, beelden en dezelfde tone of voice .
- Heb je een auto met logo van je onderneming? Gedraag je dan zeker in het verkeer. Je wilt niet die ondernemer zijn die onterecht op de gehandicaptenplek stond of bijna dat groepje kinderen van de sokken reed. Zelf rijd ik in een Daf 66 met mijn logo erop. De mensen in mijn dorp en omgeving herkennen mij direct en ik krijg vaak een bericht: 'ik zag je rijden en dacht toen dat ik je even moest bellen'. Bedenk je dus goed dat je ook in je auto je merk vertegenwoordigt.
- Is je helpdesk ook op de hoogte van je huisstijl en tone of voice? Zorg dat vragen, maar zeker ook klachten snel, correct en passend in je huisstijl worden afgehandeld. Denk aan een leuke kaart of attentie bij een klacht of als iets anders is gelopen dan normaal. Als een klacht op een leuke manier wordt opgelost, maak je alsnog een ambassadeur van deze klant.
Wil je weten hoe het met jouw klantbeleving is gesteld? Of en welke verbeterpunten er liggen, zodat je je onderneming naar het volgende level kunt tillen? Blizz Imago kan je hier mee helpen. Zij brengen de reis van je klant in kaart.
4 reacties
After looking into a handful of the articles on your website, I really appreciate your technique of blogging. I bookmarked it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please check out my website as well and let me know how you feel.|
Article writing is also a excitement, if you know afterward you can write or else it is difficult to write.|
I like the helpful info you provide in your articles. I will bookmark your weblog and check again here frequently. I am quite certain I’ll learn plenty of new stuff right here! Best of luck for the next!|
Hey! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my good old room mate! He always kept talking about this. I will forward this page to him. Pretty sure he will have a good read. Thanks for sharing!|