fbpx
Is je website je online visitekaartje of veel meer dan dat? Zet j website in om meer klanten te krijgen.

Je website is niet je online visitekaartje!

Als je je website slechts ziet als visitekaartje dan doe je je site tekort. Daarbij benut je dan niet alle mogelijkheden die een website je kan bieden.

Maar Daphne, hoe kun je dit nu zeggen? Je site is toch zeker je ONLINE visitekaart? Dit is de plek waar klanten je gegevens kunnen vinden en contact met je opnemen? Laat ik het uitleggen:

Een visitekaartje heeft (maar) één duidelijk doel: namelijk het overbrengen van je contactgegevens. Niet meer dan dat! Dat dit vaak mooi is vormgegeven in je huisstijl met logo is wenselijk. Je zorgt dat je ook met je visitekaartje een goede indruk achterlaat op een potentiële klant. Dit kan door het toevoegen van een mooie foto, UV-spot of het kiezen van een ander papier zoals kraft. Maar feit blijft dat, na het verstrekken van je kaartje, het doel en de functie van het kaartje al behaald is.

Visitekaartje in huisstijl
Voorbeeld van visitekaartje

Maar hoe zit dit dan nu met een website?

Je website heeft óók als doel om de bezoeker te informeren over je diensten en contactgegevens. Je site is ook in dezelfde huisstijl vormgegeven en samen met al je andere uitingen vormen ze één geheel. Waar de functie van het visitekaartje stopt, gaat je website nog een paar belangrijke stappen verder.

Op het moment dat je de verschillende functies van je site gaat zien en toepassen, gaat je site voor je werken. Je trekt dan meer bezoekers en klanten aan en je site fungeert als spil van je onderneming.

Vindbaarheid van je onderneming (SEO)

Wat doe jij als je een vraag hebt of iets wilt weten? Juist, je gaat dit googlen. En niet alleen jij doet dit, maar ook een heel groot deel van de klanten die jij graag wilt aanspreken. Door het inzetten van goede SEO kun jij die nieuwe bezoekers al voorzien van informatie. Bijvoorbeeld door een blog of uitleg over je diensten. Op deze manier introduceer jij je onderneming al aan potentiële bezoekers terwijl jij met iets anders bezig bent. Als je een site gaat maken is een goede vindbaarheid een belangrijk punt om aandacht aan te besteden.

Je site is het verlengstuk van je social media

Tegenwoordig is het de normaalste zaak om social media in te zetten om klanten mee aan te trekken. Je post op bijvoorbeeld instagram en facebook heeft helaas maar een beperkte houdbaarheidsdatum. Dit komt omdat er zoveel input is op die kanalen dat jouw post maar even effect heeft. Met die post kun je wel de interesse wekken van een potentiële klant, je feed spreekt vervolgens ook aan. Via die interesse leidt je de bezoeker vervolgens naar je site waar alle informatie staat, maar ook alle blogs, je projecten en aanbevelingen. De informatie op je site heeft een veel langere houdbaarheidsdatum om mensen te interesseren.

Je site is dynamisch

Je kunt je site op elk moment aanpassen. Verandert je dienst? Je past even de tekst aan en je site geeft weer de juiste informatie. Heb je nieuwe tips voor je klant? Met een blog stuur je die tips zo de wereld in en trek je ook weer nieuwe bezoekers naar je site.

Geloofwaardigheid van je onderneming

Zoals gezegd: heel veel mensen zoeken hun gewenste informatie online. Vaak worden keuzes voor de een of juist de andere onderneming gemaakt op basis van de informatie, maar ook p bais van gevoel. Met een goed ingerichte website geef je een gevoel van vertrouwen en geloofwaardigheid aan je bezoeker, waardoor ze eerder geneigd zijn om voor je te kiezen.

Bereikbaarheid

Je klanten zijn op zoek naar antwoorden op hun vragen. Ze willen graag meer weten over je product of dienst, ook buiten de uren die jij werkt. Je website informeert je klanten 24/7 over je diensten en producten, maar ook over jezelf. Hoe duidelijker jij die informatie op je website zet, hoe eerder jij mails met aanvragen in je inbox mag verwachten.

Geld verdienen

Je website is een middel om geld mee te verdienen. Dit kan door het verkopen van producten in een webshop, maar ook door het maken van een goede funnel. Je website is dan zo ingericht dat je de bezoeker van begin tot einde begeleidt. Uiteindelijk komt je bezoeker bij een button of ‘call to action’, waarmee je klant bijvoorbeeld een e-book download in ruil voor het achterlaten van een emailadres. Op dat moment is er sprake van conversie en ga je een emaillijst opbouwen. Met deze lijst kun je, bijvoorbeeld via mailchimp of active campaign, een geheel geautomatiseerde campagne inrichten. Je website werkt voor jou gewoon door met het aantrekken en informeren van geïnteresseerden.

Ga je zelf starten met het maken van een website? Houd dan in gedachten dat een website meer is dan alleen dat online visitekaartje. Je site kan veel meer voor je betekenen en meerdere doelen hebben. Breng deze doelen van tevoren in kaart en richt je pagina’s daarop in. Hulp nodig daarbij? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

Add Comment