fbpx

5 tips om via social media klanten te bereiken

Social media draait om betrokkenheid, engagement, op de lange termijn. De mensen die je volgen willen jou en je bedrijf leren kennen en met je mee kijken.

Waarom? Omdat mensen graag een connectie aan willen met mensen, niet met producten of diensten. Ze willen zich verbonden voelen met jouw verhaal en wie je bent. Laten we eerlijk zijn: je bent niet de enige met de dienst of het product dat je aanbiedt. Er zijn meerdere coaches, kappers, fotografen, designers etc, maar er is maar één iemand zoals jij en dat (je raadt het al) ben JIJ!

Wanneer kopen mensen iets van je?

1) Als ze je vertrouwen;
2) Als ze je aardig vinden;
3) Als ze je kennen;
4) Als je aangeraden bent door een bekende;
5: Als je meer geeft dan verwacht;
6) Omdat je ze oprecht wilt helpen en niet verkopen;
7) Omdat de financiële investering zich terugbetaald.

Social media zoals Facebook, Instagram en Linkedin stimuleren ook deze betrokkenheid en onderlinge interactie. Hoe meer mensen op jouw berichten reageren met een like, bericht of deelactie of je stories gaan volgen hoe groter je bereik wordt op social media. Steeds meer mensen zien je onderneming en berichten dan langskomen.

Maak voor je onderneming een marketing plan waarin je deze betrokkenheid op social media bewust gaat inzetten. De tips in deze blog helpen je op weg. Hou steeds het doel in gedachten:

Creëer engagement!

Als we op straat lopen, op een verjaardag zijn of in de supermarkt staan, dan duwen we mensen geen bordjes met onze diensten erop in hun gezicht. We roepen niet meteen dat je een sale of goede aanbieding hebt of wat je prijzen zijn. Waarom niet? Omdat dit een beetje gek is en je er mensen juist mee wegjaagd. Waarom doe je dit op social media dan wel?

Marketing via social media (online) is eigenlijk niet zo veel anders dan marketing of netwerken in het echte leven (offline). Je introduceert jezelf,  toont oprechte interesse in de ander, geeft waardevolle tips, adviezen en onderhoudt deze contacten. Je gaat een langdurige relatie aan voor de lange termijn en niet voor de snelle winst. Je contact heeft heel snel door als je interesse niet oprecht is en zal dan niet snel aan je denken als ze een dienst nodig hebt die jij aanbiedt. Investeer dus in die ander, offline en online.

5 tips om online engagement te creëren:

1) Deel niet alleen content waarin je een product of dienst aanprijst of een sale aankondigt. Wissel dit af met waardevolle tips & tricks waarmee je je volger ook echt helpt. Leef je in in je volger, bedenk tegen welk probleem ze aanlopen en waar je ze mee kunt helpen. Deel dan deze tip.

2) Als iemand de moeite (en durf) neemt om op je bericht te reageren, reageer dan altijd terug. Het liefst niet met een standaard bericht of emoticon, maar probeer een gesprek aan te gaan.

3) Wees zelf ook actief en sociaal. Like berichten van andere mensen, maar nog belangrijker: reageer op berichten en toon interesse in hun dienst of leven. Vergeet je verkooppraatje.

4) Wees consequent in je huisstijl, woordkeuze en content. Zorg ervoor dat mensen je gaan herkennen als merk.

5) Deel met regelmaat content. Zorg dat je zichtbaar bent, maar voorkom spammen. Deel zeker 2 / 3 keer in de week een bericht op social media, maar niet meer dan 1x per dag.

Add Comment