De tweede stap naar je droomsite: Het maken van je huisstijl.

Zorg als eerste voor een duidelijke huisstijl die bij jou past. Zie jezelf en je onderneming als merk en breng dit ook zo naar buiten. Als je een duidelijke huisstijl hebt dat past bij je doelgroep, dan kunnen potentiële klanten zich met jou identificeren. Of juist niet, maar dat is ook goed. Mensen die zich niet verbonden voelen met jou en je merk vallen vanzelf af en hier hoef je geen energie aan te besteden, die energie hou je over voor de mensen die wel interesse hebben in je dienst.


Een huisstijl is meer dan alleen een logo en het hebben van een website. Je begint bij het bepalen van je doelgroep, kernwaardes en je waarom; het verhaal dat jij te vertellen hebt. Als dit voor jou duidelijk is dan ga je op zoek naar kleuren, lettertypes en afbeeldingen die deze boodschap ondersteunen.

Stap 1, je kernwaarden:

Wat wil je dat je onderneming uitstraalt? Schrijf dit op en hou je doelgroep hierbij in je achterhoofd, je kunt denken aan: betrouwbaar, hip, stoer, modern, rustig, landelijk, vrouwen, kinderen, outdoors, zakelijk, vernieuwend, klassiek, luxe, speels, bourgondisch, sportief, creatief, milieubewust etc.

Schrijf ongeveer 5 kernwaarden op die jou en je onderneming weergeven.

Stap 2, wat wil je bereiken:

Wat wil je bereiken met in dit geval je website? Wil je mensen informeren? Een dienst of product verkopen? Een nieuwe markt creëren? Vertrouwen en een band opbouwen bij je bezoekers?

Stap 3, Wat heb je nodig:

Je hebt een aantal standaard dingen binnen je huisstijl nodig voor het maken van je website:

– Een logo

– Een favicon

– Een aantal afbeeldingen

– 2 á 3 fonts

– Kleurpalet van 4 á 5 kleuren

– Misschien wil je graag patroontjes, icoontjes of graphics op je site.

Stap 4, aan de slag:

1) Kies 2 (max 3) lettertypes voor je huisstijl. Één lettertype mag uitgesproken zijn, bijvoorbeeld een script letterype, voor titels. De ander moet een makkelijk leesbaar lettertype zijn;

2) Maak een kleurenpalet van max 5 kleuren die bij elkaar passen. Zorg dat er één kleur is dat er uitspringt en je kunt gebruiken als highlight of bijvoorbeeld knoppen op je website.

3) Laat trends links liggen, vaak hebben deze maar een korte levensduur en kun je over 2 jaar opnieuw beginnen (of met een verouderde look rondlopen).

4) Gebruik foto’s (laat deze maken) met steeds dezelfde kleurtemperatuur of filter. Zo ontstaat er een rustig geheel.

Tip: Maak op Pinterest een moodboard met afbeeldingen en elementen die passen bij jou en je huisstijl. Verzamel alles wat je aanspreekt, maar ook ideeën voor bv een lay-out. Dit kun je ook ouderwets knippen en op een vel papier plakken.

Share:

Meer tips

Hoe kies je een goede webdesigner?

Het is niet altijd makkelijk om in de jungle van webdesigners een te kiezen die bij jou past. Het afgelopen jaar heb ik rondgekeken en me soms verbaasd over het aanbod. Dit heeft mij geïnspireerd om deze blog te schrijven waarmee ik jou tips geven om een goede keuze te maken.

Lees meer »

Stuur me een bericht