fbpx

Corona| Hoe kan jij je onderneming nu vormgeven?

Corona en wat kan ik wél (vanuit thuis)

Ik word al een aantal ochtenden wakker in een wereld dat is platgelegd, waar het stil is en alles opeens anders is dan een paar weken geleden. Waar alles wat zo normaal was opeens niet meer zo vanzelfsprekend is. Naast de zorgen en hersenspinsels die alle kant uit vliegen, probeer ik me vooral te focussen op de kansen die er liggen. 

 

Hoe ga mijn werk nu vormgeven en houd ik mijn bedrijf draaiende?

We maken ons allemaal zorgen om ons bedrijf, de inkomsten en hebben allerlei vragen. Vragen waar we nu nog geen antwoord op krijgen. Wat voor mij wel zeker is, is dat we ons werk en de mogelijkheden vanuit een anders perspectief kunnen neerzetten. Ondanks alle onrust die ik van binnen voel, voel ik me ook geïnspireerd (en bij vlagen zelfs strijdlustig) om dat te doen waar ik het beste in ben, namelijk: ‘out of the box denken’ en jullie meenemen naar kansen in de digitale wereld.

Ik denk graag op de lange termijn en schrijf in deze blog een aantal kansen op, voel je vrij om deze aan te vullen via een berichtje.

It is not the strongest species that survive, nor the most intelligent, but the ones most responsive to change.

Darwin

1) Je aanbod online aanbieden

Verkoop je producten in een winkel? kijk dan eens naar de mogelijkheid om een webshop op te zetten. Dat lijkt nu veel werk, maar dit kun je ook na de crisis doorzetten en winst uit halen. Vaak komen winkeliers er qua tijd niet aan toe om, naast de winkel, ook een webshop op te zetten. Dit kan het moment bij uitstek zijn om dit op te zetten. In WordPress kun je makkelijk de plugin Woocommerce installeren en een basis webshop opzetten. Dit werkt ook voor het aanbieden van diensten.

2) Coaching, leerprogramma, cursussen online aanbieden

Doe je normaal veel ‘face to face’? Heb je coachingsessies in een praktijk? Of ga je naar klanten toe om ze een cursus te geven? Kijk naar mogelijkheden om dit in een leeromgeving of digitale cursus te gieten. Dit kun je op een aantal manieren vormgeven:

1) Door een LMSplugin aan je WordPress site te koppelen, bijvoorbeeld LifterLMS of Wishlist Member

2) Hosten op een e-learningsite zoals: ThinkificinstructureTeachable en Pluvo.

Met bijvoorbeeld LOOM maak je makkelijk uitleg filmpjes van je scherm waarmee je de cursist mee neemt in een visuele uitleg.

3) Ga je eten bezorgen? Communiceer dit via social media en je website

Zorg voor social media berichten waarin je je nieuwe aanbod of bestelsysteem communiceert. Gebruik bijvoorbeeld Canva om passende berichten, banners etc te maken in je eigen huisstijl.

Een bestelsysteem via je site kan je veel werk schelen. 

Publiceer een blog met daarin je voornemens en vraag eventueel om hulp of ervaring van andere.

4) Werk je bijvoorbeeld als stylist of etaleur en kun je je werk nu niet zelf doen? Geef waardevolle tips waarmee de ondernemer zelf aan de slag kan

Zelf verkoop ik de ‘site check’ waarmee ik tips geef om je website zelf up to date te maken. Dit principe kan jij ook gaan toepassen. Analyseer de winkeletalage, klant etc en voer een gesprek via Zoom (beeldbellen). Vervolgens ga je aan de slag met tips én handvatten waarmee de ondernemer zelf verder kan. Je levert dan advies op maat met bruikbare tips, linkjes, adressen, kleuren etc. 

5) Ga aan de slag met je (re) branding en website.

Een (re) branding van je onderneming en het opzetten van je website is een proces. Dit is het moment waarop hier ruimte voor is en je alles tot in de puntjes kunt voorbereiden voor het moment waarop de wereld weer ontwaakt. Zelf denk ik graag op de lange termijn en stel ik daar ook mijn doelen op. Dit kan dat moment zijn waarop je verplichte rust omzet naar creativiteit en productiviteit, waarmee je op een later tijdstip nieuwe bezoekers en klanten gaat aantrekken. Deze tijd leert ons hoe belangrijk het is dat je online goed zichtbaar bent met een passende huisstijl. 

Start met het maken van een moodboard op Pinterest.

 

5) Aan de slag met het opbouwen van een mailinglist en nieuwsbrief

Zorg dat je minder afhankelijk bent van gebeurtenissen in de wereld, zoals nu het coronavirus. Met een uitgebreide mailinglijst kun je makkelijk, veel potentiële klanten bereiken en sneller mee schakelen met de waan van de dag. Via nieuwsbrieven, blogs en social media bereikt je boodschap sneller de juiste mensen.

Voor het opzetten van een mailinglijst kun je gebruikmaken van een gratis weggever. Ook deze kun je vormgeven met Canva

6) Sparren over digitale mogelijkheden voor jouw onderneming

Wil je met één van bovenstaande punten aan de slag, maar weet je niet goed waar te beginnen? Of heb je nog geen idee hoe je je onderneming in deze tijd vorm kunt geven? Dan kun je nu gratis een uur met mij sparren via Zoom. Samen zetten we die stap ‘out of the box’ en maken een creatief plan voor de komende periode. 

 

Ik ben niet één van onze helden uit de zorg, werk niet bij de brandweer en ik ben ook niet de vakkenvuller die nu overuren draait (waarvoor applaus). Ik wil je graag in deze periode helpen met datgene waar ik goed in ben: Jou naar het volgende level tillen in je huisstijl, website of social media!

Daphne Mazgon, vormgevever en webdesigner uit Limburg

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer tips

Daphne Mazgon, vormgevever en webdesigner uit Limburg

Hoe kies je een goede webdesigner?

Het is niet altijd makkelijk om in de jungle van webdesigners en vormgevers een webdesigner te kiezen die bij jou past. Het afgelopen jaar heb ik rondgekeken en dit heeft mij geïnspireerd om deze blog te schrijven waarmee ik jou tips gevef om een goede keuze te maken.

Lees meer »

Stuur me een bericht

Bedankt voor je bericht.
Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.