fbpx
9 tips voor een gebruiksvriendelijke website

9 tips voor een gebruiksvriendelijke website

For as long as I can remember, I’ve been teling people that my first law of usability is: Don’t make me think, I should be able to get it, -what it is and how to use it-, whithout expending any effort thinking about it. Steve Krug.

Je maakt je website voor je bezoeker en ideale klant. Die bezoeker wil eigenlijk maar één ding: Zo goed en snel mogelijk een oplossing voor hun probleem vinden. Of dit nu gaat om een set nieuwe nagels, een plek voor een babyborrel of om van nekklachten af te komen, je bezoeker wil zo efficiënt mogelijk te weten komen of datgene wat jij aanbiedt ook aansluit bij zijn wensen.

Als ondernemer lijkt het vaak een goed idee om zo uniek mogelijk te zijn, ook in je website, zodat je jezelf onderscheidt van de anderen. We zijn echter ook allemaal een beetje  gewoontediertjes en vinden het prettig als dingen zijn zoals we gewend zijn. Dit gaat zeker op bij het bezoeken en beoordelen van een website. Je bezoeker wil niet hoeven na te denken over de lay-out en structuur van de site. Je bezoeker wil zonder te denken door die site heen navigeren en raakt gefrustreerd als dit niet gaat zoals hij gewend is. En een gefrustreerde bezoeker…haakt af.

Hou dus de volgende conventies voor een gebruiksvriendelijke website in je achterhoofd. Kies bewust wanneer je uniek bent en dingen op een andere plek zet en wanneer dit geen goed idee is omdat je dan klanten verliest.

Tip 1: Plaatsing van je logo en functie:

Je logo staat bovenaan je site en in de meeste gevallen linksboven. Soms staat het logo ook in het midden van het navigatiemenu. Bij twijfel plaats je het logo linksboven. Dit is je bezoeker gewenst, geeft het meeste overzicht en je bezoeker begint linksboven op de pagina te kijken. Maak je logo niet groter dan nodig is, dat leidt alleen maar af en zorg dat je logo altijd terug naar de homepagina gaat.

Tip 2: Leesbaarheid en design site:

je bezoeker leest je site niet helemaal door, maar scant deze in een Z-vorm. Je bezoeker begint van linksboven, naar rechtsboven, dan naar linksonder en rechtsonder. Zet in je design prominente tekst, dat wat je bezoeker meteen moet weten, groot bovenaaan. Maak je site scanbaar door het gebruik van witruimte, bulletpoints en maak belangrijkste tekst bold (vet). Maak onderscheid tussen titels en (sub) paragraven door verschil in grootte van lettertypes

Tip 3: Duidelijke navigatie

  • Zet je navigatie menu altijd bovenaan en zorg dat deze altijd zichtbaar is.
  • Maak je navigatie niet te breed, zet er maximaal 7 items in die meteen duidelijk maken waar het over gaat. Verander niet van navigatie onderdelen in je menu, op elke pagina staat hetzelfde menu.
  • Zorg dat je contactpagina (of afsprakenpagina) goed vindbaar is en leid mensen op een logische manier door de site, naar je contactpagina of producten.

Tip 4: Zorg dat hyperlinks en buttons duidelijk zijn

Als het eruit ziet om op te klikken, zorg dan dat er ook iets te klikken is (zet er een link achter). Is het niet bedoeld om door te klikken, verwar je bezoeker dan niet met het design.

Zorg dus voor duidelijk onderscheid van tekst en hyperlinks. Geef buttons een hovereffect mee, zodat het lijkt alsof de button ingedrukt wordt.

Tip 5: Geef elke pagina een titel

Gaat je bezoeker naar een volgende pagina? Zet dan meteen bovenin de titel van de pagina, dan weten ze dat ze op de juiste plek zijn aangekomen en dit geeft vertrouwen. Het helpt ook om breadcrumbs te plaatsen.

Tip 6: Wees consequent

Maak je site vanuit je huisstijl en houd je ontwerp op elke pagina aan. Maak een keuzen in het ontwerp voor een button en maak elke volgende button op deze manier. Doe dit vervolgens met alle onderdelen op je site. Voorkom verwarring bij de gebruiker.

Tip 7: Maak je site responsive (dus ook voor mobiel)

Zorg dat je site ook goed uitziet op laptop, tablet en mobiel. Let er goed op dat tekst niet op mobiel onleesbaar is doordat de helft is afgesneden. Is je ontwerp op mobiel net zo gestructureerd en duidelijk als op desktop? Is dit niet het geval, pas dit dan aan. 80% van je bezoekers kijken namelijk naar je site vanaf een mobiel.

Tip 8: Laat allerlei fancy dingen als pop-ups, sliders, ongevraagd geluid en beeld achterwege.

Je bezoeker vindt het irritant om door een oerwoud van pop-ups te moeten klikken. Ze wachten niet de hele slider met afbeeldingen af en willen ook niet ongevraagd van muziek worden voorzien. Als je een video of geluid plaatst (als muzikant bijvoorbeeld) zorg dan dat mensen kunnen kiezen om deze af te spelen of niet. Zet bijvoorbeeld duidelijk in je navigatie dat er fragmenten / optredens zijn om te luisteren.

Tip 9: Zorg voor een snelle laadtijd

Je bezoeker wil zo snel mogelijk dat antwoord op die prangende vraag, Laad je site niet snel genoeg, dan gaan ze naar de volgende in de lijst. Houd je website schoon aan de achterkant, haal overbodige afbeeldingen, pagina’s en berichten uit je site. Hoe meer je in je site hebt, hoe trager deze wordt. Gebruik bijvoorbeel WPSmush om afbeeldingen te comprimeren.

Add Comment