Maak een goede eerste indruk!
Wat zet je nu eigenlijk op je homepagina?
Ik heb het antwoord op deze vraag in deze blog. Vergeet alle standaardteksten zoals:
“Welkom op mijn site! Ik ben Marietje en ik ben 39 jaar oud. Ik heb die en die opleiding gedaan en daarna heb ik 23 jaar daar en daar gewerkt als manager hotseflots”.
Heel eerlijk? Dat boeit niemand, echt niet, #sorrynotsorry. Verveelt scrolt je bezoeker door en klikt weg. Het maakt ook een ouderwetse indruk, want dit soort teksten komen uit het internet stenen tijdperk (sooooooo 90’s). Dus gooi dit allemaal snel in de prullenbak en aan de slag met deze tips.
Wat zet je wel op je homepagina?
1. Wie ben je?
En nee, niet Marietje van 39 jaar oud. Deze informatie zegt je bezoeker heel weinig op de homepagina. Het vermelden van je leeftijd, of je kinderen hebt en wat je hobby’s zijn is maar iets voor de ‘over mij’ pagina. Op de homepagina wil je in 1 oogopslag duidelijk maken wat er bij jou te halen valt. Dat doe je door meteen met de deur in huis te vallen met wie je bent en wat je doet.
Dit zet je wel op je homepagina:
- De no-nonsens businesscoach voor vrouwelijke ondernemers
- Ik ben een enthousiaste branding fotograaf met oog voor detail
- De gestructureerde Virtueel Assistent met een zwak voor planningtools
Zeg nu eerlijk, bovenstaande voorbeelden geven toch meteen al een goed idee of je door wilt lezen of niet.
2. Waar ben je een expert in?
Hier noem je niet je opleiding met moeilijke termen. Vaak ben jij samen met je concullega’s de enige die die termen snappen en weten waar je het overhebt. Maar je schrijft de homepagina niet voor je concullega’s of andere coaches, zij worden nooit jouw klant.
Je schrijft je homepagina voor je ideale klant. En die bezoeker heeft geen flauw idee waar je het over hebt. laat staan dat ze weten waar je goed in bent en waarom ze bij jou moeten komen.
Extra tip: Gebruik dus niet de woorden en termen op je site omdat deze voor JOU belangrijk zijn en de lading dekken. Onderzoek of je bezoeker ook ‘aan gaat’ bij de woorden en termen die jij graag gebruikt. Gebruik vervolgens de woorden die wel passen bij je bezoeker.
Dit zet je wel op je homepagina:
- Ik help jou snel van je acne af zodat je weer zelfverzekerd de deur uit gaat.
- Ik leer je in vijf stappen hoe je zonder moeilijk gedoe succesvol onderneemt.
- Door mijn lens zie ik hoe je echt bent en kun je online stralen met professionele foto’s.
In bovenstaande voorbeelden wordt niet genoemd welk middel of procedure de huidspecialist gebruikt. Ook de veelgebruikte term ‘visuele identiteit’ slaat de fotograaf over. En de coach maakt de uitleg heel helder en transparant.
Waarom? Omdat een term zoals ‘visuele identiteit’ voor mij als webdesigner en de fotograaf alles zegt, maar de bezoeker vooral verwart. Waarschijnlijk denkt hij of zij: “wat is een visuele identiteit?”. En als de bezoeker niet weet wat de term is, hoe kan hij of zij dan de noodzaak voelen om dit bij jou aan te schaffen? Heb je hem? In je uitleg waar jij expert in bent, spreek je het gevoel en pijnpunt van je bezoeker al aan. De onzekerheid van een onrustige huid, de struggle van het ondernemerschap of authentiek op de foto staan.
3.Wie help je?
Als het antwoord hier is: iedereen! Dan Think again! Kies je doelgroep en noem deze specifiek. Hulp nodig? Lees dan mijn blog over het kiezen van je doelgroep hier.
4.Wat haalt de bezoeker uit het werken met jou?
Op deze plek zet je de pijnpunt(en) van je bezoeker om in een ideale situatie. Je geeft je bezoeker een blik in zijn toekomst waarin de struggles zijn opgelost door het werken met jou. Dus:
- Chaos en een ongestructureerde administratie? In de ideale situatie heeft je klant: Structuur en overzicht zodat je snel kunt handelen, tijd spaart en meer omzet maakt.
- Het maken van je website kost veel tijd en je weet niet wat je doet? In de de ideale situatie heeft je klant: alle handvatten om zelf een succesvolle website te maken.
- Je klant vindt op de foto gaan niet fijn, maar wilt wel graag zichtbaar zijn? In de ideale situatie heeft je klant: een fijne dag waarin ik je volledig ontzorg zodat jij online kunt shinen.
- je klant weet niet wat hij moet doen om een succesvolle onderneming te bouwen? In de ideale situatie heeft je klant: een duidelijk stappenplan dat ervoor zorgt dat je elke maand een vast inkomen hebt.
5. Welke stap zet je bezoeker NU?
Laat je bezoeker niet zwemmen en raden, want dan zwemt hij lekker weg van je website. Ben je bang dat je pusherig of verkoperig overkomt? Niet doen! Het is bewezen dat je bezoeker het juist fijn vindt als de stappen heel duidelijk zijn neergezet. Je bescheidenheid siert je als mens, maar kost je geld op je website. Dus hop: aan de slag met duidelijke Call to Actions (CTA’s)!
voorbeelden:
- Download mijn weggever met vijf tips om van je onderneming een succes te maken
- Plan direct je gratis 20 minuten adviesgesprek
- Spreekt mijn werkwijze je aan? Plan dan een vrijblijvende intake.
- Yes, dat wil ik! Count me in!
- Stuur mij meer informatie over de vijfdaagse retraite. (Mooie kans om in die extra informatie een mooi aanbod te doen)

Maak je sterke binnenkomer op je homepagina:
Het is aan te raden om boven de vouw (dat is het eerste gedeelte wat je bezoeker ziet) deze punten al te benoemen. Dit kun je doen door antwoord te geven op het volgende:
Titel:________________(punt 1: Wie ben jij)
Ik ben een no-nonsens businesscoach en
Ik help________________(punt 3: Voor wie)
Ik help vrouwelijke ondernemers in de creatieve sector die vastzitten in hun groei.
Dit doe ik door ______________(punt 2: waar ben je expert in)
Met mijn vijfstappen programma leer jij welke stappen je moet zetten
Zodat ____________(punt 4: wat haalt de ander uit het werken met jou, het voordeel)
Zodat je een succesvolle creatieve onderneming neerzet met meer omzet en meer tijd om te creëren.
Call to Action_______(punt 5)
Vraag een gratis kennismaking en kijk of we een match zijn (link naar contact)
Heb je nog vragen of vond je deze blog waardevol? Laat het me weten in een reactie, vind ik leuk!
2 reacties
Very good article. I absolutely love this site. Thanks!
Itís hard to come by well-informed people in this particular topic, but you sound like you know what youíre talking about! Thanks